W dniach 17 i 18 września odbył się coroczny wyjazd na ENERGETAB do Bielska Białej. Wzorem poprzednich lat wyjazd został rozłożony na dwa dni.
W pierwszym dniu zwiedziliśmy Zakłady OPLA w Tychach.
Znana nam kiedyś montownia aut przez lata przekształciła się w duży zakład, który zajmuje się produkcją samochodów od podstaw.
O lokalizację najnowocześniejszej fabryki samochodów General Motors w połowie lat dziewięćdziesiątych rywalizowało prawie sto miast. Podjęto decyzję o budowie fabryki w Gliwicach, na obrzeżach Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Zakład został wybudowany bardzo szybko, bowiem od chwili symbolicznego wbicia łopaty w październiku 1996 roku do uruchomienia produkcji w sierpniu 1998 roku minęły 22 miesiące. Pierwotne moce produkcyjne wynosiły 150 tys. sztuk rocznie. Pierwszym produkowanym modelem był Opel Astra Classic I, który powstawał od 31 sierpnia 1998 do 27 czerwca 2002.
W październiku 2003 r. uruchomiono produkcję Opla Astra Classic II. Od września 2005 powstaje Opel Zafira II.
4 listopada 2009 rozpoczęto produkcję Opla Astry czwartej generacji w wersji pięciodrzwiowej. Na koniec roku 2011 uruchomiono produkcję sportowej Astry GTC w wersji trzydrzwiowej oraz sedan.
Od 28 lutego 2013 roku produkowany jest Opel Cascada czyli Astra IV w wersji cabrio. Gliwicki zakład będzie jedynym zakładem na świecie produkującym Astrę J w tych wersjach nadwoziowych.
Obecna maksymalna zdolność produkcyjna zakładu wynosi 180 tys. sztuk rocznie. Może ona jednak być zwiększona przez pracę w dodatkowym czasie, np. w wolne soboty.
Wartość eksportu samochodów produkowanych w tej fabryce wynosiła w 2005 roku 1,37% całego eksportu Polski. Od 2000 roku w fabryce wytworzono 433,5 tysiąca tych aut.
Mieliśmy okazję zwiedzić cały zakład za wyjątkiem tłoczni blach oraz malarni. Tłocznia blach nie jest do zwiedzania ze względów BHP, zaś malamia ze względu na utrzymanie bardzo dużych rygorów czystości powietrza w celu utrzymania wysokich standardów powłok lakierniczych (możliwość zabrudzenia powłok malarskich drobnymi cząstkami w związku z czym potrzebny jest specjalny ubiór). Przechodząc wzdłuż całej linii produkcyjnej mieliśmy możliwość zobaczyć cały cykl produkcji samochodu – od blach, które były zgrzewane przez automaty, poprzez wyposażenie wnętrza a skończywszy na produkcie końcowym jakim jest gotowy samochód.
W trakcie całego cyklu produkt jest poddawany stałym i surowym kontrolom na poszczególnych etapach włącznie z efektem końcowym jakim jest samochód. Ze względu na sprzedaż produktu nie tylko w Polsce ale na całym świecie jakość jego wykonania ma tu szczególne znaczenie.
Po zwiedzeniu zakładów opla udaliśmy się na zwiedzanie Cieszyna po drodze wstępując do Ustronia aby się zakwaterować w DW Przodownik.
Cieszyn – pojęcie „miasto Cieszyn” odnosi się do prawobrzeżnej części, stanowiącego pod względem przestrzennym i społecznym jedną całość, ośrodka miejskiego, którego część lewobrzeżna należy do Czech i nosi oficjalną nazwę „Czeski Cieszyn”.
Dzieje Cieszyna sięgają IX wieku i wiążą się z grodem słowiańskiego plemienia Golęszyców. Lokacja miasta nastąpiła około 1220 r. Od końca XIII wieku było ono centmm księstwa cieszyńskiego – istniejącego formalnie do 1918 r. i rządzonego w swej historii przez dwie dynastie: Piastów oraz Habsburgów – stając się w epoce nowożytnej jednym z najważniejszych miast Śląska. W dobie XIX-wiecznego uprzemysłowienia Cieszyn zaczął być gospodarczo prześcigany przez takie ośrodki jak Bielsko czy Morawska Ostrawa, pozostając jednak ważnym ośrodkiem kulturalnym i oświatowym. Podział miasta dokonał się w lipcu 1920 r. i był wynikiem dwuletniego spom terytorialnego między powstałymi na gruzach monarchii austro-węgierskiej Polską i Czechosłowacją. Cieszyn jest stolicą krainy historyczno-geograficznej Śląska Cieszyńskiego.
W polskiej części miasta znajduje się większość cieszyńskich zabytków, skupionych w zespole przestrzennym Starego Miasta oraz na Górze Zamkowej.
Zwiedzając Cieszyn podziwialiśmy miedzy innymi:
- Zabudowania Rynku – kamienice, ratusz, hotel „Pod Brunatnym Jeleniem”, fontanna z figurą Św. Floriana;
- Ratusz w Cieszynie – zabytkowy ratusz cieszyński, znajdujący się w narożniku południowej pierzei Rynku i ul. Srebrnej.- Cieszyńska
- Starówkę – zabudowania ul. Głębokiej, ul. Menniczej, Starego Targu, ul. Sejmowej, ul. Nowe Miasto, ul. Śrutarskiej; łącznie kilkadziesiąt zabytkowych kamienic;
- Górę Zamkową w Cieszynie (zwana też Wzgórzem Zamkowym, 298 m n.p.m.) – niewielkie wzniesienie o stromych zboczach, położone na Pogórzu Śląskim w centrum miasta Cieszyna, w widłach rzek Olzy na południu i Bobrówki na północy, tuż przy granicy z Czechami. Na wzgórzu szereg zabytkowych budowli (w tym XI-wieczna rotunda) oraz romantyczny park z wieloma pomnikami przyrody.
- Studnię Trzech Braci – istniejąca prawdopodobnie od średniowiecza studnia miejska w Cieszynie. Obecnie zabezpieczona żeliwną, neogotycką altaną z 1868 roku, mającą stanowić pamiątkę legendarnego spotkania przy studni trzech braci – założycieli Cieszyna. Jeden z symboli miasta Cieszyna.
Po zwiedzaniu zabytków udaliśmy się do Ustronia „zahaczając” po drodze o Winiarnię u Czecha godną polecenia dla wszystkich. Dzień pełen wrażeń zakończyliśmy spotkaniem koleżeńskim.
Następnego dnia udaliśmy się na zwiedzanie Bielskich Targów Energetyki – ENERGETAB 2013.
Największe w tej branży w Europie Środkowej targi zgromadziły wystawców, którzy starali się pokazać swoje najnowocześniejsze maszyny, urządzenia, aparaty czy technologie służące zwiększeniu niezawodności przesyłania energii elektrycznej oraz podniesieniu efektywności jej wytwarzania i użytkowania.
Gama prezentowanych urządzeń i aparatów była bardzo szeroka: stacje
transformatorowe, rozdzielnice, wyłączniki, przekładniki, agregaty prądotwórcze
1 napędy, odnawialne źródła energii, maszty oświetleniowe i oprawy, aparaty i systemy pomiarowe, automatyki, przesyłania i obróbki informacji, kable i przewody, urządzenia UPS, pojazdy specjalistyczne dla energetyki oraz wiele innych wyrobów czy oferowanych usług.
Praktycznie prawie na każdym stoisku można było dostrzec ciekawe, innowacyjne rozwiązania – niektóre zrozumiałe być może tylko dla wąskiej grupy specjalistów. Ale i mniej zaawansowanych w technice mogły zaciekawić prezentowane aparaty, narzędzia, nowoczesne źródła światła, cała gama specjalistycznych pojazdów czy podnośników, ogniwa fotowoltaiczne, kolektory słoneczne a nawet betonowe stacje transformatorowe kolorowo i przyjaźnie dla oka wkomponowane w otoczenie. Wyjątkowo w tym roku można było spotkać jeszcze młodsze osóbki odwiedzające targi. Otóż TAURON Dystrybucja S.A. na swoim stoisku zorganizowała pokazowe lekcje edukacyjne dla dzieci i młodszej młodzieży, inaugurując Program Bezpieczniki TAURONA. Włącz dla dobra dziecka. Celem programu jest edukacja dzieci i młodzieży w zakresie bezpiecznego i racjonalnego korzystania z energii elektrycznej, urządzeń nią zasilanych, a także odpowiedzialnego zachowania wokół infrastruktury energetycznej. Program jest realizowany zgodnie ze strategią społecznej odpowiedzialności biznesu Grupy TAURON Polska Energia – Generalnego Partnera targów ENERGETAB.
W godzinach wieczornych dotarliśmy do Tamowa