2012 - SEP_OT

2012

Wydarzenia > Wyjazdy naukowo-techniczne
Wycieczka szkoleniowo – krajoznawcza do Veneto – Italia

Zgodnie z tradycją od kilku lat w okresie wiosennym Tarnowski Oddział SEP organizuje wycieczkę szkoleniową - krajoznawczą w różne zakątki Europy. W tym roku celem naszej wyprawy była północna część słonecznej Italii - Veneto. Popołudniem 16 maja wyruszyliśmy z Tarnowa autokarem na lotnisko do Katowic - Pyrzyc, skąd w godzinach wieczornych odlecieliśmy samolotem linii Wizzair do Bergamo w północnej Italii. Lot odbył się bez jakichkolwiek problemów, po czym po przylocie zostaliśmy przetransportowani autokarem do hotelu w miejscowości San Vito, leżącej nieopodal Werony, który stanowił naszą bazę noclegową przez cały czas trwania wycieczki.
Nazajutrz po śniadaniu wyruszyliśmy autokarem do Vicenzy, w której znajduje się wiele przepięknych dzieł Andrea Palladio. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od przejazdu na wzgórze położone nad miastem, z sanktuarium Santa Maria Di Monte Berico, z którego rozciąga się rozległa i piękna panorama miasta. Dalsza część zwiedzania Vicenzy obejmowała historyczne centrum - Piazza dei Signori, gdzie znajdują się dzieła Palladia - bazylika i Loggia del Capitano, Palazzo Thiene, Cattedralle, Corso Andrea Palladio z pięknymi pałacami.
Po krótkim czasie przeznaczonym na spacer oraz spożycie posiłku przemieściliśmy się do Werony - kolejnego miasta z ogromnym bogactwem rzymskich zabytków i uliczek zabudowanych różowymi, średniowiecznymi domami: rzymska Arena, Piazza delle Erbe, Piazza dei Signori, dom Julii, Kościół Santa Anastasia, Katedra.
Tu również kilka chwil było przeznaczonych na krótki spacer. Po dniu pełnym wrażeń wróciliśmy na obiadokolację oraz odpoczynek do hotelu.
Sobotę 18 maja przeznaczono na zwiedzanie maleńkich i bardzo urokliwych miejscowości położonych nad przepięknie położonym, polodowcowym jeziorem Garda. Po śniadaniu wyruszyliśmy do miejscowości Cisano di Bardolino, gdzie zwiedzaliśmy Muzeum Oleju z Oliwek Extra Virgin (Museo Dell’Olio D’Oliva). Po zapoznaniu się historią wytwarzania oleju z oliwek, tłoczonego na zimno, obejrzeniu zgromadzonych eksponatów, maszyn do produkcji oleju, naczyń do jego przechowywania zaproszono nas na degustację produkowanego oleju oraz produktów z oliwek.
Po dokonaniu zakupu produkowanego tam oleju oraz pozostałych produktów pojechaliśmy do znajdującego się w miejscowości Bardolino Muzeum Wina (Museo Del Vino) prowadzonego przez rodzinę Zeni. Wino i jego produkcja jest nierozerwalnie związana z historią i kulturą Veneto, tak bardzo, że w średniowieczu wina "Venegia" były już znane daleko poza Italią, transportowane po całym Starym Świecie za pośrednictwem rozległej sieci handlowej prowadzonej przez Republikę Serenissima. Najbardziej wydajne winnice znajdują się w prowincji Werona i dzisiaj nadal znajdują się na zboczach wzgórz wokół jeziora Garda.
Rodzina Zeni zajmuje się produkcją win Veronese klasyczne od pięciu pokoleń. Założycielem rodzinnej firmy był Bartoleomeo Zeni, który na początku XVI11 w rozpoczął sprzedaż win regularnie transportując je do miast położonych nad jeziorem Garda. Jego syn, Gaetano, rozwinął to, co wkrótce miało się stać pasją rodziny o krok dalej i został zawodowym sprzedawcą win.
W 1870 roku jego dzieci postanowiły rozszerzyć działalność związaną z winiarstwem i nabyły małą winnicę na obrzeżach starego miasta Bardolino.
Najbardziej znane są tu produkowane wina takie jak Amarone i Recioto z Vapolicella, z których oba są produkowane z rodzimych szczepów Corvina, Molinara i Rondinella. Produkowane z winogron - rodzynek wina są pozostawione przez okres od trzech do czterech miesięcy, tak aby maksymalnie zwiększyć stężenie cukru i aromatu.
Wino Amarone dojrzewa w dębowych beczkach od 2 do 4 lat. Rezultatem jest żywe, czerwone wino, łączące pikantne aromaty i zapachy czerwonych owoców.
Recioto to przyjemnie słodkie i aksamitne wino deserowe z intensywną nutą kwiatową i owocową.
W prowadzonym przez rodzinę Zeni muzeum zapoznaliśmy się z historią produkcji wina, zgromadzonymi eksponatami oraz współczesnymi liniami produkcyjnymi wina.
Rodzinna firma Zeni produkuje rocznie około 1 mln litrów wina różnych gatunków. Po zakończeniu zwiedzania muzeum degustowaliśmy produkowane tam doskonałe, różowe wino musujące Bardolino Chiaretto Classico oraz czerwone Bardolino Superiore Classico, po czym skierowaliśmy się do znajdującego się na terenie muzeum sklepu dokonując zakupu tych przepysznych win.
Kolejnym etapem naszej sobotniej wędrówki był przejazd do przepięknej, malowniczej miejscowości Malcesine z urokliwą starówką i dobrze zachowanym, położonym na wzgórzu zamkiem, w której korzystając z gościny jednej z lokalnych restauracji, częstując się typowym włoskim posiłkiem oraz degustując lokalne gatunki win spędziliśmy bardzo miłe i radosne chwile relaksując się, zażywając słonecznej kąpieli oraz spacerując nabrzeżem jeziora Garda. Po zakończonym odpoczynku powróciliśmy do naszego hotelu w San Vito.
W niedzielę 19 maja udaliśmy się autokarem do Wenecji. Po dotarciu na miejsce parkingu autobusów