2014 - SEP_OT

Przejdź do treści

2014

Wydarzenia > ENERGETAB - TARGI
ENERGETAB 2014

W dniach 17 i 18 września odbył się coroczny wyjazd na Międzynarodowe Targi Energetyczne ENERGETAB 2014 do Bielska Białej. Wzorem poprzednich lat wyjazd został rozłożony na dwa dni.
W pierwszym dniu zwiedziliśmy Zakłady FIATA w Tychach.
Fiat Auto Poland S.A. (FAP) - firma należąca do grupy Fiat Auto powstała 28 maja 1992 roku na bazie Fabryki Samochodów Małolitrażowych (FSM) w Bielsku-Białej i Tychach. Wówczas Fiat Auto przejął 90% akcji firmy. W 1993r. firma zmieniła markę produkowanych pojazdów z „Polski Fiat” na „FIAT”. W późniejszym czasie Fiat Auto powiększył swoje udziały w spółce.
Po powstaniu firmy część zakładów filialnych dawnego FSM przejęły firmy należące do grupy Fiat Auto, tworząc swoje polskie oddziały, takie jak Teksid Poland, Magneti Marelli Poland.
Początkowo w spółce produkowane były dwa modele - 126 i Cinquecento, który w 1993 roku zdobył drugie miejsce w konkursie Car of the Year 1993. W 1994 roku przeprowadzono modyfikację Fiata 126. W modelu EL zastosowano niektóre podzespoły z Cinquecento. W grudniu 1996 pojawił się Fiat 126 ELX z katalizatorem spalin. Obok modernizacji dotychczasowych wyrobów wprowadzano nowe. W roku 1994 w Bielsku-Białej rozpoczął się montaż CKD modelu Uno, który wkrótce zastąpiony został pełnym cyklem technologicznym. Model ten dostarczano również do sieci firmy Innocenti jako Innocenti Mille. 
W roku 1995 rozpoczął się montaż SKD Fiata Punto, który trwał do połowy 2000 roku (od listopada 1999 był to Punto II). W czerwcu 1997 r. w Zakładzie Karoserii w Bielsku-Białej ruszyła produkcja modelu Siena, a kilka miesięcy później Palio Weekend (wiosną 1998). W 1998 roku rozpoczęto montaż SKD modeli Bravo, Brava, Marea, Marea Weekend i Ducato. Trwał on do roku 2000. Wiosną 1998 roku Cinquecento został zastąpiony przez model Seicento. Do tego czasu wyprodukowano 1164478 sztuk tzw. „CC’, z czego wyeksportowano 863254. 22 września 2000 roku zakończono w Bielsku-Białej produkcję fiata 126, jako ostatnie wykonano 1000 sztuk w wersji „Maluch Happy End”. W okresie od sierpnia do października 2000 roku przeniesiono produkcję modeli Uno, Siena i Palio Weekend do Tychów. Tym samym zakłady w Bielsku-Białej zaprzestały produkcji samochodów, koncentrując się na produkcji podzespołów (silników, skrzyń biegów). Jesienią 2001 zakończono produkcję Sieny, w październiku 2002 Uno, zaś w maju 2004 Palio Weekend.
Zaniechanie produkcji samochodów w Bielsku-Białej spowodowało rozwinięcie tam produkcji podzespołów samochodowych, silników i skrzyń biegów. Z czasem powstała spółka Fiat-GM Powertrain zajmująca się produkcją nowoczesnego silnika wysokoprężnego 1,3 dm3 „MultiJet”. Rocznie powstaje około 700 tys. sztuk z przeznaczeniem do kilkunastu modeli osobowych i dostawczych samochodów grup Fiat, GM i Suzuki.
W kwietniu 2003 roku w fabryce świętowano wyprodukowanie milionowego Seicento, a w całej spółce - sprzedaż trzymilionowego samochodu. W maju 2003 rozpoczęto produkcję modelu Panda, który wszedł do sprzedaży we wrześniu tego samego roku. Zdobył on prestiżowy tytuł European Car of The Year 2004. W czerwcu 2005 roku Seicento przemianowano na Fiata 600. W maju 2007r. rozpoczęto produkcję Fiata 500, który zdobył tytuł European Car of The Year 2008. Uruchomienie jego produkcji spowodowało modernizację i automatyzację fabryki,
m.in. w spawalni znajdują się 384 roboty, obsługiwane przez 500 robotników. 6 września 2007 świętowano wyprodukowanie w Tychach milionowego Fiata Panda. Jesienią 2008 roku rozpoczęto produkcję nowej wersji Forda Ka w ramach joint-venture. Ma on powstawać w liczbie do 120 tys. sztuk rocznie, w ciągu kilku miesięcy 2008 roku powstało około 19 tys. sztuk. Powstały również kolejne wersje produkowanych dotychczas modeli. Na targach motoryzacyjnych w Genewie w marcu 2008 zadebiutował Fiat 500 Abarth. Jest on produkowany od 2008 roku w Tychach. W 2008 roku powstało 5905 sztuk tej wersji, zaś w 2009 roku około 8 tys. sztuk.
Początkowa zdolność produkcyjna Fiata 500 wynosiła 500 sztuk dziennie, co przekłada się na około 120 tys. sztuk rocznie. W 2007 roku powstało 65116 sztuk. Jednak olbrzymie zainteresowanie rynku spowodowało stopniowe podnoszenie tej zdolności. Postępowała modernizacja zakładu. Od marca 2008 roku produkcja wzrosła do 750 sztuk dziennie, co przekłada się na około 180 tys. sztuk rocznie. Dzięki pracy w dodatkowe dni (wolne soboty, skrócona wakacyjna przerwa urlopowa) w 2008 roku powstało 195637 sztuk Fiatów 500. W 2007 roku zakład Fiat Auto Poland w Tychach dołączył do prestiżowego grona przedsiębiorstw „World Class Manufacturing”, tj. posiadających i stosujących najlepsze i najskuteczniejsze metody zarządzania systemem produkcyjnym w skali światowej. Jest to efekt długiego procesu udoskonalania, trwającego od czasu włączenia zakładu w strukturę Fiat Auto. Zakład w Tychach był m.in. pierwszym z grupy Fiat Auto, w którym od połowy lat 90. wdrożono normy ISO 9001 (dotyczące standardów zarządzania jakością) i ISO 14001 (dotyczące standardów zarządzania środowiskowego). Rozwiązania przyjęte w tyskim zakładzie stały się później wzorem dla rozwiązań wdrażanych w innych fabrykach grupy. Wdrożono w nim również system produkcji, który przyczynia się do tego, że samochody opuszczające taśmę produkcyjną mają niski wskaźnik wykrytych wad produkcyjnych ^ oraz wad występujących w kolejnych latach eksploatacji. Pojawiają się jednocześnie głosy krytyczne mówiące, iż wzrost jakości i wydajności odbywa się kosztem atmosfery pracy i sytuacji pracowników.
Samochody produkowane przez „Fiat Auto Poland” są eksportowane do 68 krajów całego świata, m.in. do Japonii (w 2008 roku trafiły tam aż 4174 auta), a ten eksport stanowi około 3% wartości wszystkich transakcji tego rodzaju w skali kraju. W połowie dekady 2000-2009 „Fiat Auto Poland” produkował około 300-350 tys. samochodów rocznie. W 2008 roku wyprodukowano rekordową liczbę 492 885 szt. samochodów, w tym 19 046 szt. Forda Ka drugiej generacji, którego produkcję oficjalnie uruchomiono 25 września 2008 r. w Tychach. W 2009 roku zakład wyprodukował łącznie około 606 tys. sztuk samochodów. Podczas Salonu Samochodowego w Genewie w marcu 2009 roku zadebiutował kabriolet Fiat 500C. W połowie 2010 roku produkcja modelu Fiat 600 została zakończona.
Produkcja następnej generacji Fiata Pandy została przeniesiona z Tych do fabryki w Pomigliano d'Arco koło Neapolu, w zamian za produkowany dotychczas w Termini Imerese na Sycylii model Lancia Ypsilon. W połowie 2011 roku w tyskim zakładzie rozpoczęto produkcję Lancii Ypsilon II. W grudniu 2012 roku zakład poinformował o konieczności zwolnienie około 1 500 pracowników, ograniczeniu produkcji i zakończeniu produkcji modelu Panda. Ogólne przychody przedsiębiorstwa w roku 2012 przekroczyły 14 150 min złotych, przychody ze sprzedaży wyniosły ponad 14 100 min złotych. Zakład w Tychach był w 2009 roku największą fabryką Fiata w Europie, a drugą co do wielkości na świecie, po brazylijskiej fabryce w Betim.
Po zwiedzeniu zakładów fiata udaliśmy się na zwiedzanie Cieszyna po drodze wstępując do Ustronia aby się zakwaterować w DW Przodownik.
Cieszyn - pojęcie „miasto Cieszyn” odnosi się do prawobrzeżnej części, stanowiącego pod względem przestrzennym i społecznym jedną całość, ośrodka miejskiego, którego część lewobrzeżna należy do Czech i nosi oficjalną nazwę „Czeski Cieszyn”.
Dzieje Cieszyna sięgają IX wieku i wiążą się z grodem słowiańskiego plemienia Golęszyców. Lokacja miasta nastąpiła około 1220 r. Od końca XIII wieku było ono centrum księstwa cieszyńskiego - istniejącego formalnie do 1918 r. i rządzonego w swej historii przez dwie dynastie: Piastów oraz Habsburgów - stając się w epoce nowożytnej jednym z najważniejszych miast Śląska. W dobie XIX-wiecznego uprzemysłowienia Cieszyn zaczął być gospodarczo prześcigany przez takie ośrodki jak Bielsko czy Morawska Ostrawa, pozostając jednak ważnym ośrodkiem kulturalnym i oświatowym. Podział miasta dokonał się w lipcu 1920 r. i był wynikiem dwuletniego sporu terytorialnego między powstałymi na gruzach monarchii austro-węgierskiej Polską i Czechosłowacją. Cieszyn jest stolicą krainy historyczno-geograficznej Śląska Cieszyńskiego.
W polskiej części miasta znajduje się większość cieszyńskich zabytków, skupionych w zespole przestrzennym Starego Miasta oraz na Górze Zamkowej.
Zwiedzając Cieszyn podziwialiśmy między innymi:
Zabudowania Rynku - kamienice, ratusz, hotel „Pod Brunatnym Jeleniem”, fontanna z figurą Św. Floriana;
Ratusz w Cieszynie - zabytkowy ratusz cieszyński, znajdujący się w narożniku południowej pierzei Rynku i ul. Srebrnej.- Cieszyńska. Obecnie sala posiedzeń Rady miejskiej.
Starówkę - zabudowania ul. Głębokiej, ul. Menniczej, Starego Targu, ul. Sejmowej, ul. Nowe Miasto, ul. Śrutarskiej; łącznie kilkadziesiąt
zabytkowych kamienic;
Górę Zamkową w Cieszynie (zwana też Wzgórzem Zamkowym, 298 m
n.p.m.) - niewielkie wzniesienie o stromych zboczach, położone na Pogórzu Śląskim w centrum miasta Cieszyna, w widłach rzek Olzy na południu i Bobrówki na północy, tuż przy granicy z Czechami. Na wzgórzu szereg zabytkowych budowli (w tym XI-wieczna rotunda) oraz romantyczny park z wieloma pomnikami przyrody.
Studnię Trzech Braci - istniejąca prawdopodobnie od średniowiecza studnia miejska w Cieszynie. Obecnie zabezpieczona żeliwną, neogotycką altaną z 1868 roku, mającą stanowić pamiątkę legendarnego spotkania przy studni trzech braci - założycieli Cieszyna. Jeden z symboli miasta Cieszyna.
SALA POSIEDZEŃ RADY MIEJSKIEJ.
Z ratuszem związane były, leżące po jego prawej stronie, miejskie kramy rzeźnicze i odwach policji. Był to piętrowy długi budynek, nakryty wysokim mansardowym dachem. W 1869 r. cieszyński budowniczy Gotfryd Dittrich nadbudował nad nim drugie piętro, a elewację zewnętrzną wyposażył w neorenesansową dekorację. W budynku tym zlokalizowano w 1906 r. biura zarządu miasta i sale posiedzeń: mniejszą - na obrady komisji i większą - na posiedzenia Rady Miejskiej. Nowej sali posiedzeń postanowiono nadać dekorację plastyczną odpowiednią do rangi pełnionej przez nią funkcji. Została wyposażona w bogato zdobioną drewnianą boazerię i odrzwia. W dwóch rogach sali umieszczono secesyjne piece - kominki z herbami Cieszyna. W trzecim rogu stanął okazały zegar szafkowy. Ozdobą sali stał się herbowy fryz, umieszczony pod stiukowym sufitem. Złożony został z 24 płaskorzeźbionych godeł cieszyńskich cechów rzemieślniczych, wykonanych przez rzeźbiarza Franciszka Kargera. Drugą część fryzu wypełniło 39 herbów przedstawicieli cieszyńskiej szlachty i książąt, a także herby Śląska i miasta Cieszyna, namalowanych przez Maksymiliana Salomona. Sala posiedzeń została wyposażona w komplet mebli, złożony z foteli, ław i stołów. Na frontowej ścianie znajdował się portret cesarza Franciszka Józefa I w stroju orderowym Złotego Runa. Pomiędzy oknami zawieszono portrety europejskich ambasadorów, którzy w 1779 roku podpisali tzw. Pokój Cieszyński. Po przeciwnej stronie znalazły swe miejsce podobizny austriackich cesarzy. Tylną ścianę ozdobiły portrety założycieli trzech miejskich fundacji - hr. Adama Wacława Paczyńskiego z Tenczyna, bar. Karola Cselety i bar. Adama Borka. Autorem ideowej koncepcji sali posiedzeń był radca budowlany Albin Teodor Prokop. Sala posiedzeń Rady Miejskiej została oddana do użytku 2 września 1906 r. kiedy ratuszu uroczyście podejmowano cesarza Franciszka Józefa I w czasie jego wizyty w Cieszynie.
Po zwiedzaniu zabytków udaliśmy się do Ustronia „zahaczając” po drodze o Winiarnię u Czecha godną polecenia dla wszystkich. Dzień pełen wrażeń zakończyliśmy spotkaniem koleżeńskim.
Następnego dnia udaliśmy się na Bielskie Targi Energetyki - ENERGETAB 2014.
W międzynarodowych targach energetycznych ENERGETAB 2014 swoje najnowsze produkty zaprezentowało 749 wystawców z 20 krajów Europy i Azji. Na tych największych, w tej branży, w Europie Środkowej targach wystawcy starali się pokazać swoje najnowocześniejsze maszyny, urządzenia, aparaty czy technologie służące zwiększeniu niezawodności przesyłania energii elektrycznej oraz podniesieniu efektywności jej wytwarzania i użytkowania. Z tymi rozwiązaniami postanowiło zapoznać się w tym roku ponad 20 tysięcy zwiedzających z kraju i zagranicy. Zwiedzającym jak i wystawcom dopisała pogoda - przez trzy targowe dni świeciło słońce.
Gama prezentowanych urządzeń i aparatów była bardzo szeroka: stacje transformatorowe, rozdzielnice, wyłączniki, przekładniki, kable i przewody, odnawialne źródła energii, aparaty i systemy pomiarowe, automatyki, przesyłania i obróbki informacji, urządzenia UPS, agregaty prądotwórcze i napędy oraz wiele innych wyrobów czy oferowanych usług. Na każdym stoisku można było dostrzec ciekawe, innowacyjne rozwiązania - niektóre zrozumiałe, być może, tylko dla wąskiej grupy specjalistów, ale osoby spoza branży energetycznej żywo zainteresowane były prezentowanymi aparatami, narzędziami, całą gamą specjalistycznych pojazdów czy podnośników, panelami fotowoltaicznymi czy nowoczesnymi źródłami światła montowanymi na efektownych słupach kompozytowych bądź na słupach z odległej epoki lamp gazowych.
Targom towarzyszyły konferencje i seminaria oraz wiele mniej formalnych spotkań wystawców z ich kontrahentami - w tym z licznie reprezentowanymi przedstawicielami największych inwestorów i wykonawców budów energetycznych.
1 tak, w trakcie warsztatów zorganizowanych przez Polskie Towarzystwo Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej zostały przedyskutowane kwestie nowoczesnych technologii wdrażanych aktualnie do praktyki w energetyce. Natomiast drugiego dnia targów odbyła się konferencja podsumowująca VI Krajowy Konkurs Energetyczny „Inteligentne Zarządzanie energią i środowiskiem”, na który wpłynęło wiele interesujących opracowań napisanych przez młodzież ze starszych lat szkół średnich i pierwszych lat studiów.
Targi ENERGETAB do doskonałe źródło informacji praktycznych dla studentów i młodzieży szkół zawodowych, stąd też można było spotkać na targach liczne grupy młodych ludzi z ciekawością przysłuchujących się prezentacjom na stoiskach z informatorami, katalogami czy dostępnymi w wielu miejscach periodykami branżowymi w dłoniach. Dużym zainteresowaniem cieszyło się stoisko Strategicznego Partnera Targów ENERGETAB - TAURON Dystrybucji S.A., na którym zaprezentowano inteligentne liczniki energii elektrycznej i objaśniano ich praktyczne zastosowanie.
Widząc tak wielka dynamikę rozwoju tego sektora energetyki oraz zainteresowanie najnowszymi osiągnięciami światowymi myślimy już o ENERGETAB-ie 2015, które odbędą się w dniach 15-17 września 2015

Wróć do spisu treści